SPORTMASSAGE

Een mooie definitie van sportmassage is het toepassen van een aantal handgrepen op het lichaam van een (gezonde) sporter met als doel de lichamelijke conditie te verbeteren, te stabiliseren en/of eventuele blessures van sportbeoefening te begeleiden in het genezingsproces.

Sportmassage wordt toegepast om vermoeidheidsverschijnselen, die het directe gevolg zijn van een lichamelijke inspanning, terug te dringen. De afvalstoffen die vermoeidheidsverschijnselen, pijn en/of kramp veroorzaken worden uit de spieren gemasseerd. De stofwisseling wordt hierdoor positief beïnvloed. Hierdoor herstelt men sneller en kan men weer sneller een bepaalde prestatie leveren.

Sportmassage wordt ook gebruikt om spieren voor een sportprestatie te activeren, als onderdeel van de warming up. Een ander effect, bij vrijwel iedere vorm van massage, is psychische en lichamelijke ontspanning. Naast het ontspannen gevoel dat dit geeft, zal ook dit effect het lichaam sneller laten herstellen.

Sport en verrichtingen in het dagelijks leven hebben vaak dezelfde invloed op ons lichaam, daarom is (sport)massage ook voor niet-sporters erg zinvol.

MEDICAL TAPING CONCEPT
MTC is een methode van tapen met elastische katoenen tape voorzien van een anti-allergische ventilerende lijmlaag. Deze manier van tapen zorgt ervoor dat de spieren in hun functie kan ondersteunen zonder daarbij de beweging te beperken. Hierdoor wordt het lichaamseigen herstelproces geactiveerd.

Dit is een perfecte aanvulling voor sporters bij letsel maar ook ter ondersteuning van knieklachten, schouderklachten, overbelasting,  reduceren van ontstekingen en hematomen (bloeduitstortingen), houdingverbetering en oedeembestrijding.

Medical Taping Concept is een methode van tapen met een breed toepassingsgebied. Deze methode activeert het zelfherstellend vermogen van het lichaam. De effecten hiervan zijn:
pijndemping. Het ondersteunt de spieren in hun functie, zonder daarbij de beweging en de circulatie te beperken. Ondersteunt de gewrichtsfunctie en vergroot de stabiliteit
opheffen van belemmering in bloedcirculatie en lymfe afvoer neuro(zenuw) -reflectoire beïnvloeding

Beweging en spieractiviteit is van essentieel belang om gezondheid te behouden of te herstellen. De achtergrond gedachte is, dat spieren niet alleen nodig zijn voor beweging maar daarnaast ook bepalend zijn voor bijvoorbeeld de bloed- en lymfecirculatie en de lichaamstemperatuur. Als spieren niet goed functioneren, kan dat dus een scala van klachten en aandoeningen geven.

De liftende werking die de tape op de huid heeft geeft onmiddellijke drukvermindering waardoor de bloedcirculatie en de lymfeafvoer weer worden hersteld. De druk op de pijnreceptoren neemt af en de ervaren pijn vermindert onmiddellijk. Hierdoor automatisch weer meer bewegings mogelijkheden.

Dit komt exact overeen met de doelstelling van de manuele lymfdrainage. Ook vormt de tape een uitstekende aanvulling en ondersteuning bij de behandeling van lymfoedeem. Hierdoor kan het herstel veel sneller kan verlopen.De antiallergische, ventilerende en huidvriendelijke eigenschappen van deze tape kan langere tijd achter elkaar gedragen kan worden en is water bestendig.

Manuele Lymfe Drainage:
Het menselijk lichaam bestaat voor 2/3 uit vocht. Dit vocht bevindt zich in en rondom alle lichaamscellen en bloed-, lymfe- en hersenbanen. Oneindig veel processen verlopen via dit lichaamsvocht.

MLD is een rustige en zachte en pijnloze massagetechniek waarbij je met de hand het lymfevocht afvoert. Een effectieve behandelmethode voor zichtbare lymfe- en veneuze oedemen. Dit bevordert de lymfestroom zonder de bloedsomloop te activeren, stimuleert de activiteit van de lymfeknopen, heeft een reinigende functie en bevorderd de afweer en immuniteit. Hierdoor kan meer opgehoopt vocht en afvalstoffen afgevoerd worden en zal het oedeem (zwelling) afnemen. Dit zorgt voor het herstel van de homeostase (leefmilieu van de cellen)

Het resultaat is dat de omvang in het behandelde gebied in afneemt en soepeler word. Hierdoor worden de zenuwen specifiek geprikkeld en dit heeft een gunstig effect op herstel van het lichaam. Doordat er een afname van de afvalstoffen en vocht is bereikt zorgt dit voor vermindering van pijn en een betere bewegelijkheid.

De technieken van MDL zijn goed toepasbaar binnen andere vormen van massages.